Alt ryger på gulvet!

16. september 2014

Alder:
13 mdr.

Alt ryger på gulvet!

Kære Helen

Jeg har skrevet til dig før vedr. amning og nærhed – atter engang tak for dine kloge svar. :-)

Jeg har et spørgsmål mere vedrørende opdragelse / bordskik. Har læst dine andre svar vedr. dette emne, men føler mig stadig rådvild.

Det drejer sig om, at min søn (på 13½ md.) smider stort set ALT på gulvet under måltiderne, og det er ved at være en kilde til stor frustration for mig.

Jeg har generelt den indstilling, at han skal have lov til at undersøge tingene, og jeg giver ham derfor lov til at undersøge stort set alt, med mindre det kan være farligt eller gå i stykker – både ved middagsbordet og i andre situationer. Da jeg har hørt/læst, at det er naturligt for børn i hans alder at undersøge maden, smatte den ud mellem fingrene o.s.v., får han lov til dette i stor udstrækning … han vil også meget gerne undersøge alt, hvad der er på bordet, såsom mælkekartonen, bøtter, diverse emballage m.m., og det får han som regel også lov til. Når han får skemad, får han selv en ske i hånden, så han kan spise selv, samtidigt med, at jeg hjælper ham lidt på vej med en anden ske. Han får ved siden af også frikadeller, rugbrødshapsere, kogte gulerødder m.m. på en tallerken, som han selv kan tage af.

Denne fremgangsmåde medfører dog et frygteligt svineri – hvilket jeg accepterer i stor udstrækning – men det frustrerer mig, at der ryger så meget på gulvet (og dermed i skraldespanden) – dels synes jeg, det er ærgerligt at smide så meget mad ud, dels synes jeg i forvejen, at jeg bruger det meste af min tid på at rydde op, gøre rent, vaske op o.s.v., jeg ville hellere bruge den sparsomme tid på at lege med min søn efter spisningen, i stedet for at skulle kravle rundt på gulvet og samle op og tørre op (jeg er alene med min søn, så der er i forvejen rigtig meget at se til med alle de praktiske ting og meget lidt tid til bare at være sammen med ham).

Jeg synes også, at han efterhånden må være gammel nok til at lære lidt bordskik, og det kan jeg læse ud fra dine andre svar, at det bør man også forsøge at lære dem i én eller anden udstrækning. Jeg har derfor igennem længere tid nu forsøgt at vise ham, at jeg ikke vil have, at han smider mad (og tallerkener, kopper m.m.) på gulvet, ved at sige ”nej, det må du ikke skat, ikke på gulvet”, ”maden skal i munden, skat” – ...

Annonce

... forsøger at vise ham, at jeg synes, at maden smager godt ved at sige ”mm .. smager godt” etc. – men det virker, som om det preller fuldstændig af på ham!

Jeg er overbevist om, at han godt ved, hvad ”nej” betyder, jeg tror godt, at han forstår, at jeg ikke vil have det – men han virker nærmest, som om han synes, det er morsomt, at jeg må bukke mig ned hele tiden og samle op efter ham. Igennem størsteparten af måltiderne lykkes det mig som regel at bevare roen og ikke gøre noget større nummer ud af det – men det ender ofte med, at jeg bliver frustreret til sidst, når han bare bliver ved – for det er jo også hårdt at skulle bukke sig ned hele tiden for at samle op efter ham.

Jeg føler mig lidt magtesløs, fordi jeg ikke rigtig ved, hvilken konsekvens der skal underbygge mit ”nej” (når ord i sig selv ikke rigtig virker). Du foreslår i nogle af dine andre svar, at man tager tallerkenen væk eller tager barnet fra bordet – hvilket jeg har forsøgt nogle gange … men dels vil jeg jo gerne have, at han bliver mæt, så jeg ikke skal i gang med hele cirkusset en time senere, dels går der meget tid med at tørre hænder og ansigt, maden bliver kold etc. – og jeg synes i forvejen, måltiderne tager riiiigtig laaang tid, så jeg vil nødig trække dem endnu mere i langdrag.

Jeg vil lige nævne to ting, som måske har haft en uheldig indflydelse på hans bordmanerer (eller mangel på samme):

Den ene er, at jeg ret tidligt, da han kun var få måneder, kom til at give én af hans tøjbamser, Humpfrey, en personlighed a la Anders And – altså sådan én, der er gal i skralden og skælder ud … Humpfrey blev ofte fornærmet og sagde nej, og det syntes min søn var rigtig skægt - og det har vist fået den uheldige konsekvens, at han synes, det er sjovt, når jeg siger nej eller bliver sur. Det er selvfølgelig ikke særlig smart – men det tænkte jeg ikke på på daværende tidspunkt. :-/

Den anden ting er, at jeg i en periode, da jeg havde rigtig svært ved at få min søn til at spise noget som helst, gav ham noget legetøj i hånden, mens han sad ved bordet – således at jeg kunne få noget mad i ham, mens han var optaget af det. Derved har jeg måske lært ham, at madsituationen er en situation, hvor man leger?

Kan jeg rette op på det? Og hvordan griber jeg i så fald dét an?

Med venlig hilsen,
Jonahs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder